Een week onder weg

Maandag 2 februari

Tijdens ons ontbijt in het overnachtingshotel op Schiphol komen we de eerste deelnemers al tegen. Willem en Anja zitten te ontbijten en hebben al volop zin in de reis. Op Schiphol zitten Bart & Annie en Jos & Ria al ingecheckt en wel te wachten. Al snel komen Paul en Zwany er ook al aan. Wij gaan met zijn vieren naar de incheck en tot onze verbazing staan daar Hans & Betty, Henny & Diny, Leo & Thea, Adri & Tiny, Willem & Anja en Gerard & Marian en zij zijn ook al voorzien van instapkaart. Wij adviseren hen al door de douane te gaan en iets leuks te gaan doen. Na even wachten komen ook Jan & Gea en Leo & Hennie eraan. Zij hebben in hetzelfde hotel overnacht. Als zij ook ingecheckt zijn, gaan ook wij door de douane. In het vliegtuig blijkt dat we allemaal naast onze eigen partner zitten. Dat is wel eens anders geweest. Dan moest er eerst een stoelendans georganiseerd worden. Het blijkt wel dat Marian op de instapkaart meneer de Witte is. En dat wordt bij het instappen nog gecorrigeerd. We vertrekken mooi op tijd. Een geluk dat we niet over Londen moeten, want daar is het een chaos omdat er een pak sneeuw ligt zodat er niet gestart en geland kan worden.

Dinsdag 3 februari

Na een voorspoedige reis komen we met 7 uur tijdsverschil om kwart over 6 aan in Singapore. Als we de koffers hebben, worden we opgewacht door Suzy onze lokale gids. Zij spreekt Nederlands omdat ze al zo’n 30 jaar samen is met een Nederlander. We gaan de bus in en worden na een ritje van 20 minuten in het hotel afgezet. De kamers zijn al klaar, dus kan degene die wil even een paar uurtjes de ogen dicht doen, want dat is bijna niemand gelukt in het vliegtuig. We spreken af dat we met zijn allen bij een chinees restaurant om de hoek zullen gaan eten. Het blijkt dat de meesten Orchard Road goed bekeken hebben. Jan & Gea hebben al bijna een hele stadstoer gedaan en Gerard & Marian zijn naar de dierentuin geweest. Om 7 uur schuiven we aan bij de chinees. We zitten aan 3 ronde tafels. Jack en de restaurantmanager zoeken een aantal gerechten uit die we zullen gaan eten. We beginnen met haaienvinnensoep. Het lijkt niet op wat we in Nederland gewent zijn, maar is erg lekker. Eén van de gerechten is een krab. Bijzonder van smaak maar niet voor iedereen en het is een enorm geklieder! Na zo’n 7 mini gerechten zijn we toe aan het toetje. Eén van de mogelijkheden is een bordje fruit. Zelfs de kleinste portie is bijna groot genoeg voor één tafel. Tegen half 10 zijn we weer in het hotel. De diehards Bart & Annie en Jos & Ria nemen een taxi om naar Chinatown te gaan om de verlichting te bewonderen. Ook Jan & Gea gaan nog een nachtelijk avontuur aan.

Woensdag 4 februari

Om 9 uur starten we na een heerlijk ontbijt met de stadstoer. We gaan onder andere naar de Chinese wijk. We zien daar een mooie chinese tempel en om lopen daar even langs de marktstalletjes. Ook komen we bij een overdekte markt. Daar loopt iedereen te gruwelen van het leed wat de kikkers aangedaan wordt. Met grote hoeveelheden zitten ze op elkaar te wachten op de dood voor de welbekende kikkerbilletjes. Ook de schildpadden hebben het hier slecht. In een bak met heel vies water zitten ook zij met veel te veel bij elkaar. Als laatste bezoeken we de orchideeën-tuin. Veel soorten staan er mooi in bloei. Even na 12 zijn we weer in het hotel. We kunnen ons nog even opfrissen en de koffers weer vullen om dan om 1 uur de kamer te verlaten. Om half 3 worden we opgepikt voor de high tea. We gaan aan boord van een drakenboot en kunnen genieten van de lekkernijen bij de thee of koffie. Helaas regent het behoorlijk hard en kunnen we maar beperkt genieten. Ook op het schildpadeiland regent het jammer genoeg. Gelukkig zijn er paraplu’s aan boord en zo kunnen we nog snel een rondje lopen. Bij het instappen bezeert Hennie haar been lelijk. Gelukkig kan Gerard eerste hulp verlenen (dat heeft hij wel vaker bij de hand gehad) en op het vliegveld gaat Jack met Hennie en Leo naar de dokterspost. Hier wordt zij verbonden en krijgt ze een tetanusprik. De dienstdoende arts adviseert haar in Auckland langs het ziekenhuis te gaan.

Donderdag 5 februari

Na een kalme vlucht van een kleine 10 uur arriveren we tegen 12 uur op Auckland Airport. Gelukkig is er het afgelopen jaar het één en ander veranderd, zodat we vrij snel door de douane zijn. De Hush Puppies doen weer goed hun best om verboden voedsel op te sporen. Bij Paul & Zwany geeft de hond een seintje dat er mogelijk iets verdachts in hun rugzak zit. Het blijkt dat zij er gisteren brood in gehad hebben en dat rook de hond nog. Andere mensen werden wel betrapt en konden gelijk een boete van 200 $NZ. Bij de uitgang worden we opgewacht door Jolies van de camperverhuurder. We gaan de bus in en worden voor de deur van het hotel afgezet. Voor de meesten wordt het hier het bevrijdende slaapje, want weer heeft de meerderheid niet of nauwelijks kunnen slapen. Om half 7 vertrekken we naar de haven om het kenningsmakingsdiner te nuttigen. Leo & Hennie gaan niet mee, omdat het ziekenhuisavontuur vrij veel energie heeft gekost en Hennie haar been voldoende rust moet geven. Ook nu zitten we aan 3 tafels alleen met de opdracht aan een tafel plaats te nemen waar de partner niet zit. Je partner ken je tenslotte al! Na ruim 2 uur gezellig tafelen wandelen we gezamenlijk weer terug naar het hotel. Onderweg wordt er een fotowedstrijd gehouden tussen Gerard en Jack, wie toch maar de mooiste foto kan maken van de rood verlichte Sky Tower.

Vrijdag 6 februari

Henny & Diny worden al om kwart voor 8 door een taxi opgehaald om de camper al op te halen en gaan familie bezoeken in het hoge noorden. De rest heeft nog de tijd. Wij gaan met zijn allen om half 10 met de bus naar de campers. De chauffeur is er al om 9 uur en precies om half 10 rijden we. Bij de camperverhuurder wordt er één en ander uitgelegd over de camper, de papieren getekend en de echte reis kan beginnen. Niemand heeft de behoefte om achter ons aan te rijden, dus kunnen wij nog even een bakkie troost drinken. De eerste stop is voor iedereen het winkelcentrum om de eerste boodschappen te doen. De meesten komen wij daar dan ook tegen. Als wij om een uur of 4 de camping op rijden zijn de eerste 3 stellen reeds gearriveerd. Als laatsten komen Jan & Gea om 8 uur binnen.

Op weg naar de vulkanen>>