Lion King en meer

Dag 4

Zondag 11 september

Vandaag willen we naar de ferry’s en eventueel WTC. (het wordt niet meer op prijs gesteld dat we Ground Zero zeggen). Als we op de bus zitten, krijgen we gelijk te horen dat de 3 haltes die wij willen aandoen vandaag tot verboden gebied zijn verklaard. De herdenking 9-11 is in volle gang en dat betekent dat we onze plannen moeten wijzigen. We nemen een kijkje bij Macy’s, een enorm groot warenhuis. Ze hebben daar ook een Starbucks, dus ook maar een bakkie gedaan. Ondanks dat het niet zo’n heldere dag is vandaag, gaan we toch naar het Empire State Building, nu weer het hoogste gebouw van New York sinds de Twin Towers om zijn.

Het gebouw meet 381 meter. Op de 86e en 102e kun je genieten van het uitzicht. Wij hebben beide uitzichtpunten genomen. In de verte zie je Central Park en dat lijkt dan niet zo groot. Vervolgens lopen we via New York Public Library naar Grand Central Terminal (ook wel Grand Central Station genoemd). Dit kopstation heeft de meeste perrons ter wereld: 44 perrons, en 67 sporen. Het station werd geopend in oktober 1871, maar het tegenwoordige gebouw is geopend in 1913. De centrale hal is heel groot en indrukwekkend. Er is hier ook een foodcourt en we besluiten hier wat te eten. Hierna zoeken we onze bus weer op en laten ons afzetten op Times Square. We besluiten nog even naar het hotel te gaan voor we naar het theater gaan. De voorstelling van de Lion King start om half 7 en de zaal met 1621 stoelen is aardig vol. De kostuums zijn erg mooi en ook de veranderingen van het toneel zijn indrukwekkend. Al met al is het een mooie voorstelling.
Na de voorstelling lopen we via Times Square weer terug. Ook TS ziet er nu het donker is anders uit. Het licht van alle reclameschermen schreeuwen je tegemoet en het is nog steeds erg druk hier. Er is hier ook een 3 verdiepingen tellende M&M winkel. De hele winkel ruikt er naar en behalve de snoepjes zijn er ook allerlei dingetjes te koop waar een M&M afbeelding opstaat zoals: pyjama’s, hemdjes, oorbellen, poppetjes en nog veel meer. Tegen 10 zijn we weer terug in het hotel na weer een indrukwekkende dag.

Maandag 12 september

Vandaag gaan we naar het WTC en de ferry. De zon is er volop bij en dat maakt het weer een stukje warmer dan gisteren. We hadden gehoord dat je kaartjes moest hebben om het monument, dat gisteren is onthuld, van dichtbij te kunnen zien. Als we daar zijn horen we dat de kaartjes tot oktober al zijn uitverkocht. Op zich jammer want de 2 waterbassins die gemaakt zijn, op de plek van de torens, zien er op de plaatjes mooi uit. Maar ook de directe omgeving is nog indrukwekkend. Op de plek zelf wordt nog volop gebouwd en is afgezet, maar een hekwerk hangt vol met witte linten en langs de weg tegenover het WTC is een soort monument waar gisteren ook bloemen zijn gelegd.

We hebben hier een tijdje rondgekeken en zijn toen naar de ferry gelopen. Ook hier is het erg druk en er staat een behoorlijk lange rij mensen voor de ferry. Ze staan in de brandende zon en daar hebben wij geen zin in. Verderop is de ‘Staten Island Ferry’ deze is gratis en gaat redelijk dicht langs het Statue of Liberty. Deze ferry is vrij groot en er bergt aardig wat mensen. Alleen al het dek waar wij zaten konden ruim 1600 mensen op. We maken zo 2 keer een tochtje van een klein half uurtje en hebben goed zicht op het Vrijheidsbeeld. We stappen daarna weer op de Hop On-bus en laten ons weer afzetten op Times Square. Bij het Rockefeller Center gaan we nog even naar binnen en daarna weer terug naar TS om op de tribune te zitten en gewoon te kijken naar al die mensen die daar lopen en het verkeer dat maar heel langzaam doorstroomt. Tegen 7 zijn we weer terug in het hotel na een vermoeiende dag.

Dinsdag 13 september

Alweer de laatste dag. Deze is gereserveerd voor Central Park en eventueel een museum. Het is behoorlijk warm en de koelte in de schaduw van de bomen in het park is lekker. Om wat cultuur op de doen wilden we toch wel een museum bezoeken. Bij het MET-museum is een mooie trap waar je kan zitten. Vandaag schijnt dus de zon en het is er lekker om even te zitten. Vooral nu er 5 mannen en een bassist muziek maken. Er wordt een aantal bekende nummer a cappella gezongen. We kopen nog een cd van hun en lopen toch maar het museum binnen. Het is er lekker koel. De prijs is vrij hoog $25,-. Dat vinden we toch wel vrij veel geld, en in de hal en souvenirs winkel zien ook een klein beetje van wat het museum te bieden heeft. Niet echt ons ding. We proberen het volgende museum aan de overkant. Dit is het Guggenheim, een mooi gebouw aan de buitenkant. De entree is $18 en dat is toch iets aantrekkelijker. Ook hier is het aanbod vrije veel kunst en we besluiten toch maar weer naar buiten te gaan en te genieten van het mooie weer. We lopen het park weer in en via onder andere het kasteel en ‘The Mall’ (een mooie laan die bekend is van Kramer vs Kramer) lopen we het park weer uit.

Ondertussen is de middag al weer een eind gevorderd en via een Starbucks lopen we weer naar het hotel waar de shuttle ons om 6 uur zal oppikken om ons op de luchthaven weer af te zetten en waar we de shutlle voor het airport hotel kunnen nemen. Ondertussen is het 7 uur en hebben we nog niet gegeten. Voordat we naar het hotel gaan eten we wat op het vliegveld. Hier zijn eettentjes genoeg. Het hotel is beter qua voorzieningen dan die in de stad terwijl het allebei 3 sterren zijn. Jammer dat we hier alleen maar slapen en dat we morgen al weer vroeg op moeten. We zullen de shutlle van 7 uur nemen, dat houdt helaas in dat we geen gebruik kunnen maken van het waar meer uitgebreide ontbijtbuffet.

Woensdag 14 september New York – San Francico – Watsonville

Even voor zes staan we op. Het ontbijt blijkt iets uitgebreider te zijn dan we hadden gedacht. Dat is dus een meevaller. Om 7.20 uur zijn we op het vliegveld, inchecken en nog even een koffie en dan om half 9 het vliegtuig in en de lucht in voor een ruim 6 uur durende vlucht en 3 uur tijdsverschil. Aangekomen in San Francisco besluiten we een taxi te nemen naar de camperverhuurder. Oeps, dat hakt flink in op het vakantiebudget. 🙁 De formaliteiten hier gaan soepeltjes. De camper is al een wat ouder beestje, dat zal aan het eind van het seizoen wel eruit moeten. Maar alles doet het en er lijkt niets zomaar uit elkaar te vallen. Na de boodschappen is het ondertussen al 3 uur geweest voor we echt op pad kunnen. We krijgen nog een paar fikse files voor onze kiezen en zijn uiteindelijk tegen half 8 op de eerste camping. We hebben voor een KOA gekozen omdat hier alle voorzieningen zijn. Na bijna een week hotels moet er toch het één en ander gewassen worden. De laundry sluit al snel dus de was zullen we morgenochtend moeten doen. Om 10 uur doen we het licht uit voor onze eerste nacht in de camper. Met de 3 uur tijdsverschil in acht genomen is het al behoorlijk laat.