New York

Dag 1

Donderdag 8 september

Wij gaan met de auto naar Ede om daar de trein te pakken. De trein die we op het oog hadden reed weg toen we kaartjes aan het kopen waren. Geen probleem, we moeten toch wat eten. Op Schiphol hebben we deze keer het Mercure Hotel. Dit hotel ligt achter de douane. Helaas kunnen we nog niet inchecken en gaan dus met de koffers door de douane. Het hotel is snel gevonden en het inchecken gaat snel. We hebben een mooie, best wel ruime kamer en het oogt allemaal vrij nieuw. Eén min puntje: het is er vrij warm binnen en de koeling staat om het laagst. We trakteren ons zelf op een meegebracht flesje wijn met wat chippies.

Dag 2

Vrijdag 9 september

Na een niet zo lange nacht worden we om 6 uur gewekt. Omdat we gisteravond al gedoucht hebben, scheelt dat gelukkig iets in de opstarttijd.
Na 5 minuten lopen kunnen we aansluiten in de nog niet zo lange rij voor de incheckbalie. Het blijkt dat we maar liefst 45 kilo aan bagage hebben. Slechts 1 kilo over. Gelukkig zit hier ook een stapel tijdschriften bij, zodat we op de terugreis plek hebben voor de aankopen daar. Het inchecken liep dus redelijk snel en we hebben tijd over om bij Starbucks een koffie met een broodje te nemen.
Als we bij de gate aankomen, blijkt dat het toestel vertraging heeft opgelopen bij het vertrek in Washington. Daar kregen wij nog een extra beetje vertraging bij, omdat een gezin zat te kloten met een autostoeltje. Uiteindelijk vertrokken we 3 kwartier later dan gepland, maar gelukkig hebben we nog wel een klein beetje tijd kunnen inhalen.
Om ongeveer half 12 landden we op Newark. De douane formaliteiten verliepen soepeltjes en de airtrain naar de shuttlebus was ook snel gevonden. Alleen vertelden ze er niet bij dat dit de shuttlebussen naar de hotels om en nabij het vliegveld waren. Een vriendelijke mevrouw vertelde ons dat we één station terug moesten voor de shuttlebussen naar het centrum. Daar aangekomen konden we gelijk instappen. Dicht op elkaar gepakt reden we naar het centrum. Wat een verkeer, dan rijden ze op de meest linkerbaan en op het allerlaatste moment blijkt dat ze rechtsaf moeten en met een hoop getoeter lukt dat prima. We worden voor de deur afgezet, dat is dus netjes geregeld.
We hebben een hele ruime kamer, de inrichting is wel een beetje gedateerd en de doucheruimte is niet erg praktisch, maar we hoeven hier ook alleen maar te slapen. We verkennen de omgeving een beetje (we zitten vlakbij Central Park) en eten ergens pizza. Met een tijdsverschil van 6 uur is half negen een mooie tijd om te gaan slapen.

Dag 3

Zaterdag 10 september

Na een lange nacht worden we om 7 uur door onze wekker gewekt. We doen redelijk rustig aan en eten beneden in het hotel. Het ontbijtbuffet is goed en met een volle maag kan de dag voortgezet worden. Op de kamer verzamelen wat info over hoe we de dag gaan inrichten. We gaan een hop on/hop off-bustour doen. We besluiten de kaarten die we via internet gekocht hebben, te voet op te halen. We lopen via een omweg een deel van de route uit een boekje. De route loopt o.a. langs de rand van Central Park, via een museum, Carnegie Hall en Rockefeller building naar Time Square. Bij Rockefeller gaan we naar boven (67e verdieping) voor een mooi uitzicht over de stad. Er was net een buitje regen gevallen, maar ondertussen was het weer droog en klaarde de lucht weer op.

Na verschillende foto’s genomen te hebben, vervolgen we onze tocht via de Starbucks naar het theater om onze bestelde tickets voor de Lion King op te halen. Onderweg komen we nog de optocht tegen die gehouden wordt ter herdenking van de aanslagen op het WTC morgen 10 jaar geleden. Nadat we de tickets hebben, gaan we de kaartjes ophalen voor de bus. Het is inmiddels half 3 als we op de bus stappen. De tour bestaat uit 2 delen en vandaag doen we de noord tour. We maken maar 1 stop en dat is bij het museum die gratis is bij deze tour. Niet echt een aanrader. De naam (museum of the city of New York) doet ons vermoeden dat het over de geschiedenis van New York gaat. Er hangen een aantal foto’s van het WTC van begin jaren 70 en zoals de plek er nu uitziet, alle foto’s genomen op grote afstand. Verder hangen er nog wat vrije expressie schilderijen van het WTC, zijn er 4 kamer ingericht zoals dat in 1800 zoveel eruit moet hebben gezien en daar hield het wel mee op.